ازدواج بدون عشق
نوشته شده توسط : کانون مشاوران

ازدواج بدون عشق

ممکن است در مورد ازدواج بدون عشق برخی از افراد نظرات متناقضی داشته باشند. مثلاً ممکن است برخی بگویند عشق تنها وقتی خود را نشان می‌دهد که زیر یک سقف رفته باشیم و برخی نیز معتقدند که ازدواج بدون یک عشق آتشین هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت. اما بیایید از دیدگاه دیگری به این موضوع نگاه کنیم تا به نتیجه منطقی در این مورد برسیم.

دلایل گوناگون افراد برای ازدواج بدون عشق

1. فقط ازدواج کنید زیرا رسیدن به یک مرد خوب سخت است

این استدلال برخی از افرادی است که معتقدند یک ازدواج بدون عشق بهترین گزینه است و به محض اینکه فردی سر راهشان قرار گرفت فوراً ازدواج می‌کنند، چون پیدا کردن یک مرد خوب یا زن خوب سخت است. این دست از افراد معتقدند اگر هم آن فرد را دوست نداشته باشید مهم نیست، مهم این است که کسی را دارید که تا آخر عمر از شما مراقبت کند و با گذشت زمان فرصت این را دارید تا در مورد عشق و دوست داشتن او فکر کنید.

چنین توصیه‌هایی معمولاً در کشورهای فقیر آسیایی بسیار فراوان است و آن‌ها بر این باورند که می‌توان ارزش شخصی را به روابط و وضعیت زناشویی گره زد. اما شما به جای گوش دادن به این صحبت‌ها که «نه، نباید ازدواج کنید و یا بله، باید ازدواج کنید، به این سؤال پاسخ دهید که نقش ازدواج برای شما چیست؟

2. ازدواج بدون عشق به خاطر ترس از تنهایی

یک ازدواج موفق نه لزوماً ازدواجی است که با عشق تضمین شود و نه ازدواجی است که بدون عشق رخ دهد. برخی از افراد فقط به خاطر ترس از تنهایی به دنبال یک همراه در زندگی خود هستند و یا اینکه صرفاً می‌خواهند زندگی خود را با شخصی دیگر نیز بگذرانند. برای چنین افرادی مهم نیست که طرف مقابل را دوست نداشته باشند. تا زمانی که طرف مقابلش صادق و قابل اعتماد باشد برایش کافی است.

3. ازدواج بدون عشق به خاطر به دنیا آوردن فرزند

هدف برخی از افراد از ازدواج‌ بدون عشق فقط برای این است که بچه داشته باشند. آن‌ها می‌خواهند داشتن بچه به قول معروف عصای دوران پیری و کوری‌شان باشد. به همین دلیل مدعی هستند هیچ مشکلی با ازدواج بدون عشق ندارند.

4. اجبار از دلایل ازدواج بدون عشق

افرادی هم هستند که ازدواج بدون عشق را تجربه می‌کنند نه اینکه خودشان بخواهند، بلکه مجبورند. ازدواج یک آیین عبور، یک ضرورت زندگی و یک بخش اساسی انسان بودن است. آن‌ها حتی هدفی دارند که چه موقع ازدواج کنند و تلاش کنند تا این موضوع را تحقق ببخشند. به همین ترتیب، آنها انتظارات آشکاری در رابطه با شریک زندگی خود ندارند. تا زمانی که او خوب به نظر برسد، در یک بند مناسب سنی قرار بگیرد، از همان اقشار اجتماعی و معمولی جامعه باشد و و از نظر دینی و اعتقادی همراه او باشد، ازدواج با آن فرد بدون عشق اشکالی ندارد.

عقیده‌ی افرادی که با عشق ازدواج می‌کنند

آخر اینکه، شما افرادی را می‌بینید که به خاطر عشق ازدواج می‌کنند. این افراد ازدواج می‌کنند زیرا آن‌ها عاشق فردی هستند که در کنارشان است و می‌خواهند تنها تا آخر عمر در کنار او باشند، نه به دلیل فشارهای اجتماعی، نه به این دلیل که احساس می‌کنند در سن ازدواج هستند و نه چیز دیگر. بنابراین، اگر کسی را که دوستشان ندارند پیدا نکنند، با مجرد ماندن در زندگی مشکلی ندارند. این افراد ترجیهشان این است که فقط با کسی ازدواج کنند که عاشقش هستند و نه چیز دیگر.

با این حال، بگذارید بگوییم انتظارات شما از ازدواج این است که باید مبتنی بر عشق باشد. شما نمی‌توانید تصور کنید با کسی باشید که دوستش ندارید. اگر چنین است، لازم است به بررسی بیشتر در درون خود بپردازید. زیرا در این حالت نه تنها با فرد مقابل سازگاری جسمی ندارید بلکه هیچ سازگاری عاطفی را نیز احساس نمی‌کنید.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی با شخصی که دوستش ندارید ازدواج می‌کنید؟

ازدواج یک تعهد مادام العمر است. شما باید تا همیشه به همراه فردی بمانید و هر روز او را ببینید، حال تصور کنید که این فرد همانی باشد که شما دوستش ندارید اما به خاطر تنها نبودن، به خاطر سنت‌ها و فرهنگ‌ها، به خاطر پول و به خاطر اینکه صرفاً چند بچه به دنیا بیاوردید وارد دنیای یک فرد دیگر می‌شوید.

1. تنها زندگی کردن

وقتی افراد بدون اینکه همدیگر را دوست داشته باشند ازدواج می‌کنند باید تنها زندگی کردن را نیز تجربه کنند. از آنجایی یک رابطه زناشویی یک رابطه دو نفره است، در ازدواجی که بدون هیچ عشق و دوست داشتنی اتفاق افتاده نیز هیچ رابطه دو نفره‌ای وجود ندارد و هر دو طرف باید زمان‌های زیادی را به تنهایی سپری کنند که در نهایت از هم جدا خواهند شد.

2. درگیری در حین صحبت کردن

وقتی افراد تصمیم می‌گیرند بدون عشق ازدواج کنند از مصاحبت و همنشینی با یکدیگر احساس خوبی نخواهند داشت. به همین دلیل هر حرفی که می‌زنند در نهایت به دعوا و جر و بحث‌های بی پایان ختم می‌شود. مسلماً افراد بعد از مدتی ترجیح می‌دهند اصلاً حرف نزنند تا دعوایی هم رخ ندهد و این یعنی همان سر سوزن رابطه هم نابود خواهد شد.

3. افزایش خودخواهی دو طرف

در ازدواج‌هایی که بدون دوست داشتن صورت می‌گیرد افراد به مرور زمان خودخواه می‌شوند و چیزی جز حال خودشان برایشان اهمیتی ندارد. در این صورت تمام احترام‌ها از بین می‌رود و رابطه افراد به راحتی به نابودی کشیده می‌شود.

4. افزایش سطح انتظارات

چون با فردی که دوستش ندارید ازدواج کردید، سطح انتظارات شما از طرف مقابلتان افزایش می‌یابد. به همین دلیل شما می‌بینید هیچ چیزی در زندگی تغییر نمی‌کند و دوست دارید طرف مقابل شما همانی باشد که خودتان می‌خواهید. در حالی که می‌دانید تغییر دادن کسی امکان ندارد اما با فردی ازدواج کردید که به او علاقه‌ای ندارید.

راه چاره چیست؟

ازدواج بدون عشق و دوست داشتن معنایی ندارد. عشقی که شما باید قبل از ازدواج به آن برسید باید منطقی، اصولی و با نهایت دقت باشد. نه همه آن عشق‌های آتشین به سرانجام رسیدند و نه همه ازدواج‌های بی عشق. باید با کسی ازدواج کنید که او را دوست داشته باشید، اما این دوست داشتن باید طوری باشد که بتوانید همدیگر را بشناسید، به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید، نه اینکه فقط خوبی‌ها را ببینید.

همانطور که گفتیم قبل از اینکه تصمیم به ازدواج بگیرید، هدف خود را مشخص کنید. اگر می‌خواهید برای بچه‌دار شدن، برطرف کردن نیازهای جنسی، تنها نبودن، پایبندی به سنت‌ها و هزار چیز دیگر ازدواج کنید، کمی دست نگه دارید. هر کدام از این دلایل خوب هستند اما اگر فقط به خاطر مثلاً تنها نبودن و یا پایبندی به سنت‌ها یک ازدواج بدون آگاهی، شناخت و عشق را شروع کنید، مطمئن باشید پایان آن ازدواج تنهایی خواهد بود.

عشق در ازدواج مسئله‌ای بسیار مهم است. شاید برخی از افراد بگویند که بدون عشق هم می‌شود زندگی کرد، اما در عمل که قرار بگیرند می‌فهمند که امکان‌پذیر نخواهد بود. اما عشق منطقی و اصولی می‌تواند تا آخر یک زندگی مشترک همراه زوجین باقی بماند. مشاوره قبل از ازدواج به زوجین برای سنجش میزان سازگاری و عشق و علاقه‌ی واقعی آن‌ها به هم کمک می‌کند. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

آیا ازدواج بدون عشق باعث می‌شود خواست زوجین برای یکدیگر اهمیتی نداشته باشد؟

دقیقاً این اتفاق می‌افتد. حتی اگر یکی از زوجین اشتباهاتی انجام دهد و طرف مقابل با او صحبت کند، اصلاً خواست او برایش اهمیتی ندارد و معمولاً با بلند کردن صدا رفتار نادرست خود را توجیه می‌کند.

بهترین راهکار برای پیشگیری از این موضوع چیست؟

قبل از اینکه ازدواج خود را قطعی کنید حتماً با مشاوران خِبره در این زمینه گفت و گو داشته باشید و حتماً هر دو با هم به مشاوره بروید تا ببینید اصلاً ازدواج شما و دلیلتان برای این کار منطقی هست یا نه. مشاور در این زمینه به شما بسیار کمک خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج بدون عشق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ازدواج بدون عشق




:: برچسب‌ها: ازدواج بدون عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: